✅ " و لقد کرّمنا بنی آدم"( اسراء: ۷۰) این آیه از قرآن میتواند مبنای انسان,شناسی دینی(اسلامی) باشد. علّامهی طباطبایی در المیزان در تفسیر این آیه توضیح میدهد که این تکریم "متوّجه همهی انسان,هاست، فارغ از ایمان، خصلتهای فردی، و میزان نزدیکیشان به خدا." کرامت, انسان, تنها ارزش والایی است که هیچ نرخی از ارزشها بر آن سلطه نمییابد و دیگر ارزشها تا جایی ارزش به شمار میآیند که در خدمت و حمایت از آن باشند.
✅ تمام آنچه را ما ارزش میشماریم چیزی جز ابزار و یا اعتباراتی برای تأمين این ارزش نیستند. هر ارزشی که کرامت, انسان, را به چالش بکشد و یا برای "بودن" نیازمند نفی کرامت, انسان, باشد، به شقیقهی خود شلیک کرده است. هر آرمانی که مشروط به نفی کرامت, انسان,ها عرضاندام کند، ارزش خود را از کف میدهد.
✅ بر مبنای انسانشناسی اسلام، کسی و یا اندیشهای که میخواهد با کشتنِ کرامت, انسان و زیر پا گذاشتن انسانیّت انسانها سامان یابد، نخست خود را بیاعتبار و بیمقدار میکند. هر اندیشهای که رنجِ فقط یک کودک، رنج فقط یک انسان را سبب شود، ارزش و قیمت خود را بهتمامه از دست میدهد.
✅ شیپور اخلاق را از ته ننوازید؛ برای رسیدن به یک جامعهی اخلاقی راهی جز پاسداری از کرامت, انسان وجود ندارد. بهای بیحرمت کردن تنها یک انسان، بهای سنگینی است که امکان پرداخت ندارد. به هیچ بهانهای کرامت انسان را نمیتوان خراشید.
۹۷/۳/۹
@sadeghniamehrab
برچسب : نویسنده : sadeghniama بازدید : 191